Phishing - definicja

(phishing pochodzi od angielskiego słowa fishing – łowienie ryb) - to oszustwo oparte na mechanizmach inżynierii społecznej wykorzystujące metody informatyczne, polegające na podszyciu się pod inną instytucję, osobę, proces (często uznawany jako zaufany, celem łatwego przekonania ofiary o autentyczności przekazu). Celem phishingu jest nakłonienie ofiary do wykonania określonych działań, na przykład:

  • Uruchomienie załącznika wysłanego za pomocą poczty e-mail
  • Uruchomienia załączonego w wiadomości
  • Wysłania określonej wiadomości (np. SMS Premium)
  • Wykonanie operacji (np. przelewu)

lub bezpośredniego wyłudzenia określonych informacji, na przykład:  

  • danych uwierzytelniających, haseł, PIN-ów
  • szczegółów danych karty kredytowej
  • informacji chronionych (detale o konfiguracji, zabezpieczeniach, procedurach czy zwyczajach)
  • danych osobowych
  • danych finansowych

W wyniku ataku phishingowego możemy stracić:

  • pieniądze (bezpośrednio lub pośrednio)
  • tożsamość
  • reputację
  • istotne dane
  • zaufanie
  • czas

Atak phishingowy opiera swoją filozofię na rybołówstwie – zarzuca się dużą sieć (proste i tanie narzędzie) i wyławia się ryby – ofiary. Ktoś zawsze się złapie, a koszt zarzucenia sieci jest naprawdę niewielki w porównaniu ze stratami ofiary. Rolę sieci pełni oprogramowanie, które ma na celu dostarczenie zmanipulowanej wiadomości do ofiary – tak by zachowała się w zamierzony przez atakującego sposób. W praktyce najpopularniejszą metodą jest wykorzystanie do tego celu wiadomości e-mail.